Početna Namirnice Lanene sjemenke

Lanene sjemenke

Zbog tvrde ovojnice, nesamljeveno sjeme će proći probavom bez promjena, zbog toga ga je potrebno prije upotrebe samljeti, npr. u mlincu za mak ili kavu i što brže ga konzumirati (do 2 sata) jer vrlo brzo oksidira pa gubi svoj učinak.

Lanene sjemenke su izvrstan izvor višestruko nezasićenih masnih kiselina koje su perfektna zaštita za naš organizam od štetnog djelovanja slobodnih radikala koje u kranjem slučaju mogu izazvati i rak. Višestruko nezasićene masne kiseline prve oksidiraju i tako štite naš organizam od agresivnih slobodnih radikala koji su produkt metabolizma organizma. Laneno sjeme sadrži do 28% vlakana i do 42% masnoća koje su pretežno višestruko nezasićene. Visoki sadržaj vlakna omogućuje ispravan rad peristaltike crijeva kao i snižavanje kolesterola u krvi. Lan je također dobar izvor omega 3 masnih kiselina kao i lignana. Sadrži i omega 6 masne kiseline ali u daleko manjim količinama od omega 3 (odnosno alfalinolnu kiselinu – ALA, iz koje zapravo nastaje omega 3 masna kiselina).

Naše tijelo si dio omega 3 masnih kiselina promijeni na prostagladine koji su u stanju ubiti stanicu raka. Lignani su fitokemikalije sa antioksidacijskim djelovanjem i imaju važnu ulogu u metabolizmu kao i kod funkcije hormona estrogena. Djeluju u tijelu kao slabi estrogeni i time djeluju protiv jačeg estrogena ljudskog tijela odnosno snižavaju preveliko djelovanje ljudskog estrogena. To pomaže kod neugodnih simptoma menopauze i u borbi sa stanicama raka.

Zbog tvrde ovojnice, nesamljeveno sjeme će proći probavom bez promjena, zbog toga ga je potrebno prije upotrebe samljeti, npr. u mlincu za mak ili kavu i što brže ga konzumirati (do 2 sata) jer vrlo brzo oksidira pa gubi svoj učinak. A oksidirani (nažukli) lan može imati i štetno djelovanje na organizam. Sjemenke lana se također koriste kao dodatak ili posip na kruh. Mogu se koristiti samostalno ili u kombinaciji sa drugim sjemenkama npr. sezamom ili suncokretom.

Zbog visokog sadržaja vlakana topivih i ne topivih u vodi, lan pomaže kod problema sa ispražnjavanjem. Sluz koja se stvara u kontaktu sjemenke sa vodom, pomaže kod upale želuca, crijeva te omekšava stolicu i olakšava ispražnjavanje. Kod korištenja sjemenki lana potrebno je također piti dosta vode. Općenito je potrebno dnevno unijeti u organizam minimalno 2 L tekućine da bi organizam mogao ispravno funkcionirati. Ne preporučam toplinsku obradu lanenog sjemena jer time oksidiraju višestruko nezasićene masne kiseline pa preporučam na maksimalno kratko vrijeme prepariti vrućom vodom. Neki stručnjaci čak navode da se pravilnim korištenjem lanenih sjemenki može olakšati porod.

Kod lana pozitivno na organizam djeluju prehrambena vlakna za nesmetan rad probave i sniženje kolesterola u krvi; omega 3 nezasićene masne kiseline koje snižavaju razinu kolesterola u krvi, i zaštićuju organizam od slobodnih radikala; fitoestrogeni koji su slični hormonu estrogenu pomažu kod neugodnih simptoma menopauze; polifenoli i lignani djeluju protiv osteoporoze i protiv stanica raka; sluz pomaže omekšavati stolicu i olakšava ispražnjavanje.

Zbog svega toga lan bi uvijek trebao biti prisutan u našoj kuhinji. Najbolje djelovanje postiže se korištenje samljevenog lana u sirovom stanju.

Komentari