Ječam

Visok sadržaj prehrambenih vlakana pomaže kod reguliranje peristaltike, snižava razinu kolesterola u krvi, oslobađa nas toksičnih tvari i štiti nas od raka debelog crijeva. Preporuča se kod problema sa želucem odnosno lošom probavom, kod dispepsija, čira na želucu i dvanaestercu, upale želuca i tankog crijeva.

Ječam je poznat pod latinskim nazivom Hordeum vulgare a pripada velikoj porodici gramineae. U tu porodicu spadaju sve žitarice. Ječam se od davnina uzgaja zajedno sa pšenicom te joj je po svom sastavu vrlo sličan.

Za razliku od pšenice, ovojnica u većini sorata ječma ostaje čvrsto povezana sa sjemenkom i tijekom vršidbe kombajnom. Iznimku čine sorte tzv. golog ječma (slično kao kod bučinih golica i koštica ili kao kod zobi). Iz tog razloga sjeme se mora brusiti i kod toga se ošteti klica pa takve sjemenke nisu pogodne za klijanje.

Ječam se koristi kao kaša ili kao prilog kod glavnog jela a može biti i sastavni dio glavnog jela. Koristi se kod proizvodnje piva ili žitne kave. Brašno od ječma se koristi kao dodatak drugim brašnima ili se od njega proizvodi ječmeni kruh. Od ječma se proizvode pahuljice i ječmeni slad koji služi kao sladilo za dijabetičare i nešto je gušći od meda.

Ječmena kaša se kuha oko 45 minuta i priprema se na isti način kao riža ili proso. Sadrži oko 12,5% bjelančevina (dok pšenica ima 10,4%) ali za razliku od pšenice sadrži manje glutena pa kruh od njega nije tako spužvast kao od pšenice već je tvrđi ali i ukusniji. Bjelančevinama kod ječma kao i kod pšenice nedostaje aminokiselina lizin pa ga se preporučuje kombinirati sa mahunarkama.

Sadrži oko 56% ugljikohidrata, koji su većinom u obliku škroba. Sadrži oko 17% prehrambenih vlakana što je oko 5% više od pšenice. Od vitamina sadrži vitamin B1, B2, nijacin – B3, B6 i folnu kiselinu – B9. Ne sadrži vitamin C, provitamin A i vitamin B12. Od minerala sadrži P, Mg, Fe, K a od mikroelemenata Zn. Preporuča se kod problema sa želucem odnosno lošom probavom, kod dispepsija, čira na želucu i dvanaestercu, upale želuca i tankog crijeva.

Koristi se i kod snižavanja razine kolesterola u krvi, kao prevencija ateroskleroze kao i kod srčanih bolesnika. Korištenjem ječma imat ćemo nižu razinu kolesterola u krvi nego kod konzumacije pšenice.  To se pripisuje hipoglikemičnim faktorima ječma. Zbog toga se proporuča i za dijabetičare, a s obzirom da sadrži gluten ne mogu ga koristiti osobe sa celijakijom.

Visok sadržaj prehrambenih vlakana pomaže kod reguliranje peristaltike, snižava razinu kolesterola u krvi, oslobađa nas toksičnih tvari i štiti nas od raka debelog crijeva. Isprobajte ječmenu kašu ili integralno ječmeno brašno. Uvrštavajući ih u vaš jelovnik obogatit ćete ga i pridonijeti održavanju vašeg zdravlja.

Komentari