Grah

Grah je biljka visoke energetske vrijednosti, bogata gotovo svim esencijalnim aminokiselinama. Sadrži dosta lecitina, te mnoge minerale: dušik, kalij, kalcij, željezo, fosfor, magnezij, cink i natrij.

(Lat. Phaseolus vulgaris, engl. kidney beans)

Grah je najpoznatija mahunarka. Nijedna povrtlarska kultura, osim krumpira, nije razvila toliko vrsta i varijacija kao grah. Širom svijeta se koristi na mnogo različitih načina. Ovu mahunarku su prvo uzgajali američki Indijanci. Tek je u šesnaestom stoljeću donesena u Europu, zajedno s krumpirom i kukuruzom.

Na Istoku su neke uzgojene vrste toliko velike da se direktno pripremaju kao mali odresci koji svojim okusom i izgledom veoma sliče mesu.
Kod nas postoje mnogobrojne bijele i obojene sorte eliptičnog, ovalnog i bubrežastog oblika.

Grah je biljka visoke energetske vrijednosti, bogata gotovo svim esencijalnim aminokiselinama. Sadrži dosta lecitina, te mnoge minerale: dušik, kalij, kalcij, željezo, fosfor, magnezij, cink i natrij. Nije naročito bogat vitaminima pa se zato u obrocima uglavnom kombinira s povrćem. Klijanjem se povećava količina vitamina u grahu, naročito vitamina E i C.
Sušenjem zrno ne gubi svoje hranjive sastojke, lako se čuva i lako transportira.

Novija istraživanja su pokazala da grah snižava kolesterol i trigliceride u krvi, tako da se preporučuje osobama s aterosklerozom i njenim posljedicama, naročito s kardiovaskularnim bolestima.
Nekim osobama, naročito onima s poremećenom probavom, grah može biti "preteška" namirnica. Njima se preporuča da pokušaju koristiti pasirani grah čime se ljuska bogata pektinom uglavnom odvoji; te da jelima od graha dodaju začine koji smanjuju nadimanje (kim, mažuran, timijan).

Komentari