Badem

Sportaši će naći u bademu hranu koja daje tijelu energiju i vitalnost. Zbog visokog sadržaja vitamina E, čije antioksidacijsko djelovanje, u kombinaciji sa visokim sadržajem kalcija, blagotvorno djeluje na kardiovaskularni sistem.

Badem, također poznat pod latinskim nazivom Prunus Amygdalus (ili Amygdalus Communis) dolazi iz porodice rosaceae ili ružovite biljke. Stablo badema može narasti do visine od 6 metara. Listovi su vrlo slični breskvi. Od svih voćnih vrsta u našim krajevima badem je prva voćka koja u proljeće cvjeta bijelo ružičastim cvjetovima i time nagovještava dolazak proljeća.
Zbog svojih hranjivih vrijednosti i kulinarskih osobina, postao je jedinstvena hrana sa širokim spektrom korištenja. Bademi se mogu jesti sirovi odmah iza berbe i tada su sjemenke najbolje probavljive. Može se čuvati i jesti kasnije iza berbe kad se sjemenke osuše i stvrdnu u sirovom stanju ili se prže. Badem prženjem izgubi dio vitamina ali dobije specifičan okus. Od njega se može pripremiti napitak koji može služiti kao nadomjestak kravljem mlijeku. Samljeven i pomiješan sa medom ili šećerom tvori marcipan koji se dalje može koristiti samostalno kao slastica ili modelirati i koristiti za ukrašavanje slastica – najčešće torti. Badem se može dodavati u smjesu pahuljica koje se onda nazivaju Musli. Od badema se radi i ulje koje je izvrsno za kožu (pogotovo male djece).
Badem sadrži oko 20% bjelančevina (što je na razini mesa), te sadrži oko 34% jednostrukonezasićenih masnih kiselina i oko 11% višestrukonezasićenih masnih kiselina, uglavnom linolne kiseline, koja je vrlo važna za ispravnu funkciju živčanog sustava.
Badem sadrži manje ugljikohidrata od bjelančevina i masti pa je pogodno kombinirati konzumiranje badema sa žitaricama (npr. žitnim pahuljicama u Musliju), suhim voćem kao što su npr. grožđice, datule, marelice i slično.
Bogat je sa vitaminom B1, B6 i vitaminom E. Od minerala sadrži puno kalcija (266 miligrama na 100g), fosfora, magnezija i željeza. Sadrži više kalcija od kravljeg mlijeka ali se konzumira u manjim količinama od kravljeg mlijeka. Ovdje je vrlo bitno da badem sadrži ispravan omjer između kalcija, fosfora i magnezija. Dokazano je da mesna hrana koja je bogata sa fosforom usporava apsorpciju kalcija u crijevima. Kod toga dolazi do povećanja izlučivanja kalcija sa mokraćom.
Badem je također bogati izvor minerala, cinka, bakra i mangana. Preporučio bi ga koristiti kod poremećaja živčanog sustava, kod stresa, duševnog ili tjelesnog umora. Ispravan omjer između kalcija, magnezija i kalija je važan za ispravan rad mišića te smanjuje živčanu napetost. Nedostatak magnezija može izazvati grčeve mišića. Nedostatak kalcija u krvi može izazvati nervozu. Ispravan omjer minerala u bademu osigurava zdravu funkciju živčanog sustava. Optimalna količina fosfora i višestruko nezasićenih masnih kiselina (linolne kiseline) pomaže kod stvaranja fosfolipida koji su osnovni dio staničnih membrana.
Sportaši će naći u bademu hranu koja daje tijelu energiju i vitalnost. Zbog visokog sadržaja vitamina E, čije antioksidacijsko djelovanje, u kombinaciji sa visokim sadržajem kalcija, blagotvorno djeluje na kardiovaskularni sistem.
Vitamin E zabranjuje stvaranje aterosklerotičkih naslaga u krvnim žilama. Ispravan omjer kalcija, fosfora i magnezija, koji su sastavni dijelovi naših kostiju, a koje badem sadrži i koji imaju alkalizirajuće djelovanje i time potporuju zadržavanje kalcija u tijelu. Zbog toga je badem dobra hrana za osobe s osteoporozom ili za one koji imaju problema sa demineralizacijom kostiju.
Dijabetičari zbog malog sadržaja ugljikohidrata vrlo dobro podnose badem pa u njihovom jelovniku također ne bi trebao nedostajati.
Također, badem je idealan za trudnice zato što sadrži visok sadržaj minerala koji su potrebni za ispravan rast djeteta, te je dokazano je da potporuje stvaranje majčinog mlijeka.

Zbog svega navedenog, ne zaboravite često koristiti badem u različitim kombinacijama.

Komentari